آشنایی با وظایف مادربورد کامپیوتر % ساختار مادربورد کامپیوتر % اجزای مادربورد

اگر این موارد را رعایت نکنید متاسفانه هیچ راه حلی برای این مورد وجود ندارد؛ اما می توانید از آن به عنوان یک تجربه یاد کنید. مهمترین نکته این است که مادربرد و پردازنده باید با هم سازگاری داشته باشند. به طور خاص، سوکت پردازنده مادربرد باید با سوکت CPU مطابقت داشته باشد. به عنوان مثال؛ اگر مادربرد از LGA 1150 پشتیبانی می کند؛ پردازنده مرکزی شما هم باید از آن پشتیبانی کند. تمام ترفند های که داخل بخش بالا با هم یاد گرفتیم کار ساده ای هستش اما اگر بخوام ساده ترنی روش دیدن شماره سریال مادربرد رو معرفی کنم به نظرم مورد 2، 6 و 7 جزو ساده ترین ها هستند. داخل بخش بالا به ترفند های مختلف پیدا کردن مدل دقیق مادربرد کامپیوتر اشاره کردیم.

همچنین، حالت‌های ۳۲ و ۶۴ بیتی و Secure Boot هم با UEFI ممکن می‌شوند. در پروسه بوت امن Secure Boot، امنیت کامپیوتر شخصی در لایه‌ها و مراحل ابتدایی تامین می‌شود. هدف این لایه امنیتی مراقب از سوءاستفاده نکردن بدافزارها، در حین راه‌اندازی کامپیوتر است.

نکاتی برای خرید به صرفه مادربرد

در اینجا باید بگوییم مادربردهایی که از یکی از فناوری‌های فوق پشتیبانی می‌کنند معمولا قیمت بیشتری هم نسبت به سایر مادربردها دارند. ضمنا اگر مادربردی از یکی از فناوری‌های فوق پشتیبانی کند حتما در صفحه مشخصاتش ذکر خواهد شد. هیچ وجه کیس کامپیوترتان را هنگامی که دستگاه به برق متصل است باز نکنید. فهمیدن اطلاعات مربوط به مادربورد سیستم با دستور wmic baseboard در cmdبدین ترتیب می‌توانید تولید کننده، نام / مدل مادر بورد، نسخه و سریال نامبر، را ببیند. ممکن است لوگوی برند روی مادربرد هک نشده باشد اما حتما مدل آن را خواهید دید. با داشتن این کد و سرچ آن به همراه کلمه Motherboard می‌توانید نام سازنده مادربرد خود را پیدا کنید.

  • خیلی از مادربوردهای E-ATX به‌صورت پیش‌فرض کارت صدا و وای فای دارن و VRM قدرتمندشون اورکلاک رو بهینه‌تر می‌کنه.
  • آیا می‌دانید بازار جهانی مادربرد چقدر بزرگ است؟ ارزش بازار جهانی مادربرد در سال ۲۰۲۰ برابر با ۱۲.۹۰۰ میلیون دلار بوده و انتظار می‌رود تا پایان سال ۲۰۲۶ به ۱۴.۲۳۰ میلیون دلار برسد.
  • گرچه خیلی کم پیش میاید که یکی از اجزای کامپیوتر حرفه ای را ارتقا بدهیم و تا قطعه خراب نشود اقدام به خرید قطعه نمی شود.

چنانچه قصد استخراج ارز دیجیتال را داشته باشید، برای ایجاد یک سیستم ماینینگ یا همان ریگ استخراج، احتیاج به مادربرد مناسبی دارید. لزوما این که یک مادربرد بتواند از چند کارت گرافیک پشتیبانی کند همیشه به معنای مناسب بودن آن برای کار ماینینگ نیست. به عنوان مثال اگر بخواهید ریگ های خود را در کیس های سرور نصب کنید، مادربرد BIOSTAR TB250-BTC D+ به دلیل طراحی بدون نیاز به رایزر، می تواند یک انتخاب ایده آل برای شما باشد.

Overclock همانطور که قبلا گفتیم به معنای استفاده از یک قطعه با سرعتی بیش از سرعت استاندارد آن است که البته در صورت استفاده زیاد در طولانی‌مدت باعث کاهش عمر قطعه خواهد شد. ذکر این نکته هم در اینجا ضروری است که تنها برخی از مادربردها (بیشتر، مادربردهای حرفه‌ای یا مخصوص گیمینگ) از قابلیت Overclock پشتیبانی می‌کنند و سایر مادربردها چنین قابلیتی ندارند. پردازنده شرکت اینتل با مدل core i7 جزو ششمین نسل از پردازنده های این شرکت است که با به کارگیری معماری اسکای لیک ساخته شده است. این سری از پردازنده های این شرکت با فناوری ساخت 14 نانومتری طراحی شده اند که منجر به مصرف توان کمتر و بازدهی بیشتر می شود. توجه داشته باشید که برای نصب این پردازنده، همانند دیگر پردازنده های سری اسکای لیک، شما احتیاج به مادربردی با مدل LGA 1151 اینتل و چیپ ست Z170 دارید و هر مادربردی برطرف کننده نیاز شما نخواهدبود. از مزایای این پردازنده می توان به این نکته اشاره نمود که دارای 4 هسته پردازشی و 8 رشته است و قادرخواهد بود چندین برنامه را به صورت همزمان اجرا کند در حالیکه عملکرد سیستم دچار هیچ افتی نشود.

مادربرد ایسوس PRIME B560M-A ا ASUS PRIME B560M-A DDR4 LGA 1200 Motherboard

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار