بایدها و نبایدهای دکوراسیون و طراحی داخلی کلینیک روانشناسی

دسترسی فضاهای مختلف باید نسبت به عمومی یا خصوصی بودنشان معماری داخلی مطب دندانپزشکی طراحی شود. هنگام عملکرد، دسترسی به مناطق کلیدی و زیبایی شناسی را در نظر بگیرید. حال سوال این جاست که از چه روش هایی می توان برای دسترسی به این هدف استفاده کرد؟ مدل صندلیهای طرح جدید برای دندانپزشکی که هم افراد با نشستن بر روی آنها احساس راحتی و آرامش بیشتری می کند. به طور کلی می توان هر چیزی که خارج از عرف و مرسوم قدیمی و به شیوه ای جدید و نو بیان شود را به عنوان سبک مدرن یاد کرد.

دکوراسیون داخلی مطب دکتر

آن چه که باید به آن توجه داشت، جلب اعتماد کودک می باشد. انتخاب رنگ مطب کودکان نیز از دیگر نکات مهم است که باید به آن توجه داشت. مراجعه کنندگان از دو خیابان اصلی به صورت مجزا و جداگانه وارد این کلینیک تخصصی می شوند، و به واسطه دو ورودی مجزا بدون آن که تداخلی در کار یک دیگر ایجاد کنند به دو قسمت پذیرش می رسند، به این صورت که یکی از ورودی ها به سالن ایمپلنت دندان و زیبایی و ورودی دیگر به سالن عمومی دندان پزشکی منتهی می شود. دراین قسمت یکی دیگر از نمونه کارهای گروه ساختمانی ناتک را مشاهده می کنید که در آن از ویژگی های متفاوتی برای سقف استفاده شده است.

طراحی مطب پزشکی حساسیت هایی دارد که نکات باید برای ساخت به آن ها توجه کرد. البته این فقط یک پیشنهاد برای شماست شما می توانید به دلخواه خودتان از آن استفاده کنید یا استفاده نکنید. این نور می تواند توسط لوستر، نورهای مخفی و هالوژن ها، آباژور و البته نور خورشید تامین شود. برای مثال نورپردازی باید به صورت غیر مستقیم انجام گرفته و از نور ملایم برای طراحی فضا استفاده شود. سالن انتظار کوچکی که فضای نشستن کافی نداشته باشد خسته کننده است و برای بیماران خوشایند نیست. اولین کاری که در طراحی داخلی مطب باید اجرا شود بازنمایی فضا های مختلف بر حسب نیاز و نوع نگاه کارفرماست پس از این مرحله مواردی که با کارفرما طی یک جلسه عنوان شده در قالب تصاویر سه بعدی از آنچه در پایان پروسه طراحی رخ خواهد داد به ایشان نمایش داده میشود و در صورتی که نیاز به تغییراتی باشد این تغییرات اعمال شده و سپس جدول پلان بندی و زمانی کار فراهم می گردد که مربوط به بخش اجرای دکوراسیون داخلی خواهد بود.

شاید شما بخواهید درخصوص ارتباط میان رنگ و حالات روحی، تحقیق بیشتری کنید و بیشتر بدانید؛ برای مثال، مطالعات ثابت کرده است که رنگ آبی یا فیروزه ای، اگر به عنوان رنگ اصلی و غالب در اتاق به کار رود می تواند اثر آرامش بخشی داشته باشد؛ زیرا باعث کاهش فشار خون می شود؛ از سوی دیگر، رنگ آبی تیره یا جوهری به تنهایی، اثر عکس دارد. همچنین رنگهای بنفش و خاکستری نیز به علت آن که انرژی خاصی همراه ندارند رنگ های خوبی نیستند و باعث ایجاد اضطراب نیز می شوند. در صورتی که رنگ های قرمز، زرد و مشکی رنگ های مناسبی برای مطب نیستند زیرا این رنگ ها در افراد ایجاد هیجان می کند و بیماران نیازی به هیجان ندارند. آن چه که در این مطلب از ساختمانچی به بیان آن می پردازیم، ارائه نکاتی در زمینه طراحی دکوراسیون مطب های پزشکی، دندان پزشکی و مامایی می باشد.

طراحی دیوار مطب مانند مطب های پزشکی، برای بازسازی مطب دندانپزشکی، باید دو فضا را در نظر داشته باشیم. ایده های جذابی برای دیزاین و دکوراتیو مکان های اداری وجود دارد. رنگ های مات و خنثی بهترین انتخاب برای طراحی داخلی مراکز روانشناسی هستند و به طور مقابل رنگ های تند و جیغ مانند قرمز در مکان هایی که بیماران رفت و آمد میکنند، اصلا مناسب نیست. همانطور که گفتیم رنگ هایی که در فضای درمانی برای دکوراسیون آن استفاده می شود می تواند روی دید افراد نسبت به آن فضا تاثیر بگذارد . همانطور که اشاره کردیم، طراحی مطب دندانپزشکی فضای داخلی کلینیک ها برای مراجعه کنندگان از اهمیت زیادی برخوردار است. جالب است بدانید وقتی مطب دارای دکوراسیون مدرن و شیکی باشد ناخود آگاه این موضوع را به بیماران منتقل می کند که پزشک معالج و پرستاران آن مطب افرادی کاملا متخصص و آگاه به علم روز دنیا می باشند و حس اعتماد بیشتری خواهند داشت.

همچنین دستشویی و آبخوری مطب باید بسیار تمیز و بهداشتی باشد و همچنین بوی مطبوعی داشته باشد تا بیماران در زمان انتظار با خیال راحت از آنجا استفاده نمایند. برخی مطب های پزشکان دارای مکانی برای بازی کودکان می باشند به خصوص متخصصینی که مراجعینشان کودکان هستند زیرا کودکان توان و تحمل صبر و انتظار در مطب پزشک را ندارند. به نظر شما کسی هست که از تماشای آسمان آبی و یا دریای بی کران لذت نبرد؟ سبز و آبی جز رنگ هایی هستند که حال خوبی را در افراد ایجاد می کنند. فضاي سوم فضاي درمانی است که شامل اتاق دندانپزشک، لابراتوار و اتاق استریلیزاسیون می شود. اما باید همواره به یاد داشته باشید که قرار است هرگونه استرس و تشویش و ترس را از بیماران دور نمایید و رنگ های به کار رفته در دکوراسیون مطب می تواند شما را در این امر یاری نماید پس باید به رنگ اهمیت زیادی بدهید.

سفید رنگی می باشد که در اولین برخورد افراد را به یاد تمیزی و لطافت میاندازند و همانطور که میدانید توجه تان را جلب میکند. همانطور که عنوان شد، برای طراحی دکوراسیون داخلی مطب زنان زایمان باید عملکرد فضایی، استفاده درست از عناصر و رنگها به شکلی هوشمندانه صورت بگیرند. از این رو باتوجه به محیط دندانپزشکی که باید یک محیط همواره تمیز و استریل شده باشد بهتر است از مواد و متریالی مانند چوب، آلومینیوم و کاشی یا سنگهای تزئینی و زیبا و قابل تمیز کردن استفاده کنید. و آن اینکه کفپوشها باید به نحوی انتخاب شوند که علاوه بر آنکه با دیگر عناصر در هماهنگی هستند، به آسانی تمیز شوند. برای مثال انتخاب کفپوش وینیلی که تمیز کردن آن آسان می باشد، می تواند ایده خوبی در این زمینه باشد.

کار دیگری که ما به شما توصیه می کنیم انجام دهید استفاده از فضای سبز در مطب است زیرا علاوه بر زیباتر شدن محیط حس ارامش را نیز افزایش می دهد. به همین دلیل به شما عزیزان توصیه میکنیم برای دکوراسیون منزل ، محل کار، مطب و هر فضای دیگری اهمیت خاصی قائل شده و برای زیبایی و طراحی آن اقدام کنید. بخش مهم دیگری که در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق سونوگرافی باید به آن پرداخت، طراحی کمد اداری ، میز اداری مورد نیاز مانند جانمای پرینتر و جانمای دستگاه DVR است. استفاده از گل و گیاه را فراموش نکنید، چرا که گل و گیاه می تواند فضایی آرام بخش و پر انرژی ایجاد کند. برای جدا سازی بخش کودکان، اکیدا پیشنهاد میکنیم از فضای کاملا جدا و متفاوت استفاده کنید.

معمولا بیشتر طراحی هایی که شما برای کلینیک روانشناسی خود انجام میدهید برای احساس راحتی مراجعه کنندگان است. به همین دلیل از رنگ بنفش در مراکز مشاوره ترک اعتیاد به طور چشمگیری استفاده می کنند که در چنین حالتی استفاده از کاغذ دیواری بنفش و یا کاغذ دیواری گلدار بنفش می تواند برای شما بسیار مناسب و کار آمد باشد. حال اگر این فضا، فضایی کسل بار و به دور از استانداردهای دکوراسیون داخلی باشد، تحمل فضای مطب برای کودکان سخت تر می شود.

چک لیست نظارت معماری ضوابط طراحی مطب برای مثال اگر مطب دارای فضای اضافی برای پذیرش است، دکوراسیون مطب پزشک عمومی از هزینه های شما یک مورد حذف شده بیشتر هزینه ها برای بازسازی مطب صرف رنگ کردن یا کاغذ دیواری برای اتاق های انتظار و نیز اتاق معالجه می شود. دکوراسیون مطب پزشک عمومی اتاق مراجعه کنندگان و اتاق معالجعه طراحی مطب دندانپزشکی در صورتی که اتاق انتظار به درستی شده باشد و باعث سرگرم شدن بیمار شود، شما یک موفقیت برای پیشرفت را کسب کرده اید. مکان های پزشکی معمولا جذابیتی برای کودکان ندارند، زیرا اغلب احساس خوبی را منتقل نمی کنند، از این رو کودکان علاقه ای به حضور در این محیطها ندارند، حال ایده های جذابی وجود دارد که با بکارگیری آن می توان محیطهای بیمارستانی و مراکز درمانی از قبیل دندان پزشکی را به مکانی مطبوع و مورد علاقه بچه ها تبدیل کرد، در ادامه تصاویری از طراحی داخلی مطلب های دندان پزشکی با خلاقیت های جالب و متنوع قرار داده ایم که امیدواریم مورد توجه شما عزیزان قرار گیرد.

امروزه نمی توان اهمیت طراحی و دکوراسیون مطب را نادیده بگیرید. نکته ای که درباره با این رنگ وجود دارد این است که رنگ مشکی به تنهایی نمی تواند باعث زیبایی یک فضا شود. یکی از روش هایی که می توان در این زمینه به کار برد، استفاده از کاغذ دیواری های کارتونی می باشد. از آنجا که بچه ها در فضا های آشنا احساس آرامش بیشتری دارند، بنابراین به کار بردن وسایل کودکانه و المان های کارتونی در طراحی داخلی مراکز درمانی با چیدمانی مناسب و نیز به کار بردن رنگ های شاد و متناسب با روحیه کودکان دختر و پسر در فضای مطب و اتاق انتظار می تواند در جذب و تمایل کودک به این محیطها تاثیر زیادی داشته باشد.

در واقع عنصر رنگ جایگاه مهمی در طراحی دارد اما زمانی که برای یک مطب بخواهیم آن را به کار بگیریم اهمیت بسیار بیشتری پیدا میکند. روانشناسی رنگها یك شاخه نظری نیست كه تنها به بخش آكادمیك محدود شود، بلكه گستره تحقیقات این حوزه در زندگی روزمره عموم مردم نمود پیدا می كند. اگر میان صندلی روان درمانگر و مراجعه کننده تفاوتی وجود داشته باشد به طوری که صندلی روان درمانگر بالاتر و راحت تر از صندلی مراجعه کننده باشد، بیمار احساس حقارت و ناراحتی پیدا میکند.

اتاق پزشک و فضای ویزیت و درمان بیمار یکی از فضاهای بسیار مهم است که در طراحی دکوراسیون داخلی کلینیک دنداپزشکی به سبک مدرن باید بسیار مورد توجه قرار گیرد. طراحی دکوراسیون مطب دندانپزشکی امروزه بر اساس اصول مهندسی و با توجه به نیاز افرادی که در آن مطب کار می کنند و یا مراجعین آنجا انجام می گیرد. 1.بخش نخست باید به بیماران مراجعهکننده به مطب دندانپزشکی تعلق گیرد. برای جلب اعتماد بیماران باید مدارک و سوابق تحصیلی خود به همراه لوح های تقدیر کسب شده اش را در محلی مناسب به نمایش بگذارد. می تواند این مکان و فضا را برای شما تا حدی لذت بخش کند. موارد مطرح شده در این مطلب، همگی جز مولفه های مهمی بودند که در هنگام طراحی کردن بخش های داخلی مطب های زنان باید به آن ها توجه نشان دهید. رنگ مشکی به دلیل اصالت و پختگی که دارد اگر به صورت تنها در محیط به کار رود میزان افسردگی در بیماران را افزایش می دهد .

اگر قصد دارید از رنگ زرد برای فضای درمانی خود استفاده کنید سعی کنید تعادل را حفظ کنید. برای مثال در این جهت می توان از مجلات و یا تلویزیون استفاده نمایید. طرحهایی که که در این تصاویر می بینید انواع طرح و رنگ صندلی و میز و همینطور دیزاین داخلی را با رنگهای متفاوتی که می توانید برای مطبهای پزشکی و دندانپزشکی استفاده نمایید را ارائه می دهد. به دلیل اهمیت بهداشتی بودن فعالیت ها در محیط مطب، در طراحی سعی گردیده کمترین تماس دست پزشک با فضا صورت پذیرد؛ به طوری که بر درب کمد ها و کشوها دستگیره ای نصب نشده و با فشار پشت دست باز و بسته می گردند.

نصب یک آکواریوم هم می تواند ایده خوبی در نظر گرفته شود و فضایی آرام بخش به ارمغان آورد. بنابراین باید به نحوي طراحی و نصب شود که بیمار در آن احساس آرامش و راحتی کند. از جمله موارد دیگر که باید در طراحی اتاق انتظار مطب به آن توجه داشته باشید، ایجاد آرامش و فضایی به دو ر از استرس می باشد. از جمله مواردی که در انجام این کار باید به یاد داشته باشید، انتخاب مبلمان مناسب می باشد.