مبانی نظری و پیشینه تحقیق و اهمیت آن خبرگزاری ایلنا | porseshneshan

وقتی که پژوهشگر در مورد پیشینه تحقیق موضوع خود مطالعه می کند مقداری زمان صرف می شود. اگرچه به نظر می رسد که پروسه وقت گیر پیشینه تحقیق موجب تاخیر در فرایند تحقیقات می شود اما درست نیست. باید توجه داشت که پیشینه پژوهش صرفا به معنای کنار هم گذاشتن تعداد زیادی چکیده تحقیق نیست.

برای این منظور، در مورد هر مقاله، باید طرح تحقیق آن مورد نظر قرار گرفته، روش اجرای آن به طور انتقادی بررسی شده، یافته های به دست آمده در رابطه با هدف های تحقیق، مورد قضاوت قرار گیرد. همچنین جهت نوشتن پیشینه تحقیق در مقاله خود می‌توانید از منابعی مانند مقاله‌ها و مطالعات تجربی منتشر شده در مجله‌های معتبر، گزارش‌های تحقیقی، کتاب‌های درسی و برخی پایان نامه‌ها استفاده کنید. مطالعه منابع، به محقق کمک می کند تا دریابد تا کنون چه کارهایی انجام شده و چه کارهایی باید دنبال شود یا آن که چه کارهایی ناتمام مانده که باید کامل شوند. ضمن این که مطالعه منابع، می تواند به عنوان نقطه شروع کار محققان مطرح باشد و در واقع، کار محققان، توسعه کارهای گذشتگان است.

پیشینه تحقیق گردشگری و توسعه پایدار

مبانی نظری و پیشینه تحقیق و اهمیت آن خبرگزاری ایلنا | porseshneshan

نقل قول باید با تأمل صورت گیرد و بیشتر برای مقاصد تشریحی و نه استنادی، به کار اینجا رود. خلاصه بررسی پیشینه تحقیق، دانش موجود را درباره موضوع مورد بررسی، بیان و کمبودهای آن را مشخص می کند. کمبود ممکن است به علت مشکلات مربوط به روش، فقدان تحقیقات درباره مسئله مورد نظر و یا عدم نتایج قاطع تحقیقات قبلی درباره مسئله باشد.

  • یک قاعده در نگارش فصل دوم پایان نامه این است که با خاتمه یک پاراگراف، به رفرنس ­های مطالب آن پاراگراف اشاره شود که برای این کار نیز باید از روش­ های استاندارد ارجاع دهی در انتهای هر جمله یا پاراگراف استفاده کنید.
  • این مرحله اولین گام برای شناخت وضعیت موجود در زمینه تحقیقاتی شما و شروع تحقیقات است.
  • این فرآیند معمولا یکی از فصول پایان نامه یا رساله است که امکان ارائه آن به ‌عنوان یک تکلیف مستقل نیز وجود دارد.
  • یک پایان‌نامه دانشگاهی و یا یک گزارش پژوهشی به‌صورت ترکیبی، جامعتر، تحلیلی‌تر و یا انتقادی‌تر تدوین می‌شود.
  • مطالعه منابع، به محقق کمک می کند تا دریابد تا کنون چه کارهایی انجام شده و چه کارهایی باید دنبال شود یا آن که چه کارهایی ناتمام مانده که باید کامل شوند.

بار سوم– در مرحله سوم نگارش فصل دوم باید تمامی اطلاعات جمع آوری شده را از زبان خودتان خلاصه نویسی کنید و در مطلب خود با خلاقیت خودتان جدول و اشکالی را که مرتبط با بحث هستند اضافه کنید. این مرحله پایانی نگارش متن شماست بنابراین باید در آن بسیار دقت داشته باشید. پس از یافتن و خلق تمام منابع، یادداشت‌ها، ارجاعات و طرح کلی دقیق، حالا به مرحله نهایی نگارش می‌رسید. در این گام باید از یک طرح پیروی کنید که قبلاً برای خود ساخته‌اید، و حواستان به ساختار و قالب کلی که در دستورالعمل مطرح شده دقت کنید.

زبان و سبک نگارش مرور پیشینه[ویرایش]