جنگ نادر شاه افشار در مورچه خورت از نگاه کتب تاریخی-از همه چی

از معدود پادشاه‌های ایران مدرنه که فتوحات داشته و افتخارات برون مرزی داشته و اینا ولی آنلاین به زبان فارسی خیلی خیلی فقیره محتوا درباره‌اش. کار جدید و‌ مهم دیگه‌اش در این زمینه سربازگیری از مردم شهر و‌ روستا بود. قبلا کسی حداقل تو این منطقه ما این کار رو‌ نکرده‌ بود که بره تو شهر و‌ روستا ببینه کی هیکلش به درد جنگ می‌خوره ببردش سربازی.

چکیده ای از بیوگرافی نادر شاه افشار:

جنگ نادر شاه افشار در مورچه خورت از نگاه کتب تاریخی-از همه چی

او قصد داشت از این سنگ‌ها برای بنای مقبره خود استفاده کند. نادر شاه به ایران بازگشت و شورش‌ها را فرو نشاند. بعد از مدتی خبر به او رسید که آراکلی خان حاکم تفلیس بر علیه عثمانی حرکاتی کرده و توانسته قوای عثمانی را در هم شکند. نادر خواست او را همراهی کند که سرمای سخت اجازه نداد. قوای عثمانی در مدتی که سرما غلبه کرد توانست نیروهای خود را سر و سامان دهد.

همچنین در کتابراه هزاران کتاب رایگان نیز قابل دانلود است. اپلیکیشن کتابخوان کتابراه برای اندروید، IOS و ویندوز در دسترس است. اما سرعت عمل نادر و اغتشاش در اردوى هند مانع شد كه هندى ها حتى بتوانند از صدها عراده توپ خود استفاده كنند. شكست كرنال عملاً دهلى را در برابر سپاه عظيم نادر بلا دفاع رها كرد.

این سوءظن او را رها نکرد و در اولین اقدام، دستور داد پسرش رضاقلی میرزا را کور کنند. محمد گورکانی عاقبت شکست را پذیرفت و پیشنهاد پرداخت غرامت داد و نادر به دهلی رفت و مهمان قصر گورکانیان شد تا غرامت بگیرد. چند روز بعد به اشتباه شایع شد که نادر در مهمانی قصر مسموم و کشته شده و هندی‌ها در دهلی علیه سربازان ایرانی شورش کردند که البته این شورش خونین به دستور نادر سرکوب شد و اوضاع آرام شد. تهاجمی که در حقیقت، قربانی کردن اخلاق، انصاف و منافع بلندمدت ایران در مذبح منفعتی کوتاه مدت برای حکومت نادر شاه بود. در ماه‌های محاصره قندهار، نادر سفیر تازه‌ای به هند گسیل کرد و درخواست خود، برای جلوگیری حکومت هند از ورود شورشیان افغان را تکرار کرد.

جنگ های نادرشاه افشار

صفویان یادمونه اصلا با ساختن یک هویت مذهبی جدید در ایران قدرتشون رو تثبیت کردن. در تقابل با عثمانی که سنی بود اینها اصلا ایران رو شیعه کردن و ۱۲ امامی و یکی از اختلاف‌ها هم همیشه با عثمانی این بود که به ایرانی‌های می‌گفتن چرا به خلیفه‌های پیامبر اسلام که برای ما محترم هستن فحش می‌دین و لعنتشون می‌کنین رسمی از رو منبر. دسترسی به متن مقالات این پایگاه در قالب ارایه خدمات کتابخانه دیجیتال و با دریافت حق عضویت صورت می‌گیرد و مگیران بهایی برای هر مقاله تعیین نکرده و وجهی بابت آن دریافت نمی‌کند. تسلیم شد، نادر با مغلوبان بمهربانی و عطوفت رفتار کرد و قسمت اعظم سکنه ٔ قندهار را به نادرآباد کوچاند و آنجا را مقر ناحیه ٔ قندهار کرد و پس از تعیین حکام جدیدی برای آن نواحی و توقف دو ماهه ای در نادرآباد عزیمت هندوستان کرد. نقل شده است از آن پس نادر توصیه پیرزن را جدی گرفت و در جنگ ها اول به کناره ها حمله می کرد و پیروز میدان می‌شد.

با این وجود نادرشاه طرحی اندیشید که تنورهایی را پر از هیزم و خار و خاشاک نماید و روی کوهان شترها سوار نماید و در موقع مناسب آن هیزم‌ها جنگ کرنال نادرشاه افشار و فتح هند را آتش بزنند. ستون دوم هندی‌ها سی هزار نیروی سواره نظام، پیاده نظام و توپخانه سنگین به فرماندهی ارتش هند بودند. کتابراه مرجع قانونی دانلود کتاب الکترونیکیو دانلود کتاب صوتیاست که امکان دسترسی به هزاران کتاب، رمان، مجله و کتاب صوتی و همچنین خرید کتاب الکترونیک از طریق موبایل تبلت و رایانه برای شما فراهم می‌کند. شما با استفاده از کتابراه همیشه و همه جا به کتاب‌ها و کتابخانه خود دسترسی دارید و می‌توانید به سادگی از هر فرصتی برای مطالعه استفاده کنید. در کتابراه برای همه سلیقه‌ها از داستان، رمان و شعر تا روانشناسی، تاریخی، علمی، موفقیت و…

  • چون مشاوران او هرگز تصور نمی‌کردند که سربازان نادر بتوانند افغانستان را کامل فتح کرده و قصد دهلی کنند و از طرفی با وجود لشکریان بی‌شمار هندی و ذخایر مالی اطمینان داشتند که نادر به فکر حمله به هند نخواهد بود.
  • در روز 23 ربیع‏ الثانى سال 1142 نادر و یارانش عازم اصفهان شدند.
  • جنگ کرنال (۵ اسفند ۱۱۱۷ هجری شمسی، ۱۵ ذی‌القعده ۱۱۵۱ هجری قمری، ۲۴ فوریه ۱۷۳۹میلادی) نام نبردی است که طی آن نادرشاه افشار دهلی را فتح کرد.
  • نادر تحسین می‌کرد چنگیزخان و تیمور و اینها رو این هم در همون سبک اونها بود انگار.
  • نادر شاه اقدامات زیادی برای ایجاد نظم و آرامش در کشور انجام داد.

در ۳ نوامبر ۱۷۳۴ نادرشاه افشار پس از تصرف ولایت شیروان و پایتخت آن شماخی طی ماه آگوست ، به دروازه گنجه رسید . استحکامات گنجه چنان قوی بود که نادر به جای حمله مستقیم تصمیم گرفت شهر را محاصره کند . بخشی از نیروها در اطراف گنجه باقی ماندند و باقی سپاهیان به سمت ارمنستان و گرجستان تاختند تا تفلیس و ایروان را محاصره کنند . عبدالله کوپرولو پاشا با قوایی متشکل از ۵۰ هزار سوار ، ۳۰ هزار پیاده و ۴۰ قبضه توپ از قارص و به قصد پایان دادن به محاصره شهرها و شکست قوای نادر رهسپار قفقاز شد .

شاه تبعید شد و یک نوزاد به سلطنت رسید